De energetische netwerken

Wil het lichaam functionneren dan heeft het energie nodig.

Deze energie bevindt zich in de vorm ATP (Adénosine triphosphate) in ons lichaam.
Ons lichaam maakt ATP op verschillende manieren. Dit noemt het energetisch netwerk van ons lichaam.

Er bestaan drie netwerken

  • Aërobe netwerk
  • Lactaat netwerk
  • Alactische natwerk

Het aërobe netwerk laat toe om ATP te fabriceren met behulp van vetten en koolhydraten in verbinding met zuurstof.

Gedurende inspanningen van lange duur en met relatief weinig intensiteit wordt dit netwerk geactiveerd. Zij vormt de basis van de ontwikkeling van de fysieke conditie.
Sport dat op zeer lage intensiteit wordt beoefend, zoals wandelen, wielrennen, zwemmen, skieën,..ontwikkelt dit netwerk het optimaalst.

Progressieve sportsessies van 40 minuten tot één uur en meer zijn hiervoor ideaal.

Deze sessies komen overeen met een intensiteit van 60% tot 80% van het maximum hartfrequentie.
We kunnen onze maximum hartslag schatten door de volgende formule : 220 – leeftijd voor een volwassen man en 226 – leeftijd voor een volwassen vrouw.
Bijvoorbeeld volgens welk hartritme dient een vrouw van 46 jaar die start met een looptraining te trainen?

We kunnen haar maximum hartslag schatten via de formule 226 – 46 = 180 Puls

Om een basisuithouding aan te kweken, berekenen we een waarde van 60% van 180 puls, zijnde 108 puls/min. In de praktijk let ze op om te lopen binnen de 108 en 126 puls.

Hoe langer ze traint, hoe dichter ze 108 puls zal benaderen.
Trainen in hogere frequentie intervallen kan men starten na 6 maanden van basis uithoudingstraining (60% – 70% van de maximum hartslag).

 

Het lactaat netwerk laat toe om ATP te fabriceren met behulp van koolhydraten en zuurstof, maar veroorzaakt melkzuur

Dit netwerk ontstaat bij intense, maar relatief korte activiteiten.

Dit netwerk traint zich door interval training en zou enkel door sportievelingen toegepast mogen worden die meerdere maanden van aërobe uithoudingstraining achter de rug hebben.
De training van dit lactaat netwerk dient steeds te gebeuren in harmonie met het aërobe netwerk.
Een overdreven toepassing, zelf voor een sportieveling van hoog niveau, vernietigt de uithouding en veroorzaakt een verzuring die kan leiden tot herhaalde blessures en ernstige gezondheidsrisico’s.

De training van het anaërobe lactaat netwerk gebeurt in een frequentie interval van 85% tot 100% van de maximum hartslag.

 

Het alactisch netwerk laat toe om ATP te fabriceren met behulp van een element dat aanwezig is in de spieren : Fosfaatcreatine.

Dit netwerk is essentieel voor zeer korte, explosieve bewegingen, zoals bij spurten, sprongen en lanceren
De meesten onder ons hebben dit niet nodig, maar sporters die explosieve sporten beoefenen, zoals atletiek, gevechtssporten kunnen niet zonder.
Sommige sporten, zoals tennis, vereisen de ontwikkeling van de drie netwerken : aëroob om de inspanning gedurende de wedstrijd vol te houden, het lactaat netwerk om de ondergaande wissels aan te kunnen en het alactisch netwerk om de explosieve bewegingen tijdens de service uit te voeren.

 

Contacteer ons !